Opis
Dla kogo jest kurs?
Na kurs zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wszystkich przedmiotów, ze wszystkich typów szkół i poziomów nauczania, którzy prowadzą regularnie (co najmniej raz w tygodniu) zajęcia z uczniami i uczennicami, w klasie lub w ramach nauczania indywidualnego.
Celem kursu jest doskonalenie umiejętności projektowania lekcji, zwłaszcza takich, które uwzględniają wiedzę o procesie uczenia się oraz mają zwiększyć samodzielność w uczeniu się uczennic i uczniów.
Osoby uczestniczące w kursie pogłębią swoją świadomość o procesie uczenia się. W modułach prezentujemy mechanizmy i konkretne narzędzia, dzięki którym uczniowie i uczennice są w stanie uczyć się skutecznie.
W kursie może uczestniczyć jeden nauczyciel ze szkoły, ale optymalnym rozwiązaniem jest udział większej liczby nauczycieli. Podnosi to skuteczność
wdrażanych rozwiązań.
Jak zorganizowany jest kurs?
Kurs składa się z 7 modułów szkoleniowych. Osoba uczestnicząca w kursie poznaje na kolejnych modułach treści szkolenia, wybiera zadanie bądź zadania praktyczne i planuje określone elementy swojej lekcji zgodnie z treściami modułu, a następnie realizuje zadanie praktyczne oraz podejmie refleksją o swoim doświadczeniu i oceni jego efekty.
W każdym z modułów uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne i wskazówki, w jaki sposób realizować przedstawione treści w praktyce, zarówno w nauczaniu stacjonarnym, jak i zdalnym.
Wnioski, jakie nasuwają się im w trakcie kursu, umieszczają w refleksji, którą publikują na platformie kursu pod koniec trwania modułu.
Każdy uczestnik kursu ma stały kontakt ze swoim mentorem – to on komentuje jego refleksje, a także prowadzi z nim rozmowę indywidualną. Wszyscy kursanci
mogą również przeczytać i skomentować refleksje innego nauczyciela lub nauczycielki, rozpocząć dyskusję, jak również zorganizować spotkanie online.
W czasie kursu uczestnicy pracują w małych grupach przedmiotowych.
Co zyskasz uczestnicząc w kursie?
- wiedzę o tym, jak przebiega proces uczenia się oraz informację, co jest nieodzowne, aby się uczyć;
- rozmaite sposoby przywoływania wiedzy, aby systematycznie i skutecznie się uczyć;
- wiedzę o tym, jak projektować zadania edukacyjne o pożądanym stopniu trudności dla uczennic i uczniów;
- umiejętność stosowania ćwiczeń przemieszanych i rozłożonych w czasie;
- przykłady skutecznego aranżowania w klasie współpracy i wzajemnego uczenia się;
- okazję do spotkania i wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami i nauczycielkami;
- materiały, do których będziesz wracał po zakończeniu kursu (publikacje, filmy, linki do użytecznych inspiracji) oraz możliwość udziału w otwartych webinariach.
Podczas kursu doświadczysz skutków sposobu uczenia się takiego samego, jak ten, który proponujemy uczennicom i uczniom podczas lekcji!
Moduły w kursie
- Elementy skutecznego uczenia się.
- Świadomość własnego procesu uczenia się, czyli uczę się, jak się uczyć.
- Przywoływanie wiedzy.
- Zadanie edukacyjne jako wyzwanie.
- Wzajemne nauczanie, czyli społeczny wymiar uczenia się.
- Monitorowanie procesu uczenia się – informacja zwrotna.
- Podsumowanie swojego procesu uczenia się i dzielenie się dobrymi praktykami.